Lähdön hetki

Kevään mittaan aika on taas vierähtänyt niin hurjasti että eletään jo kesän puoliväliä! Ja meidän reissuun lähtemisen aikakin on koittanut: parin tunnin päästä nousemme Qatar Airwaysin lennolle kohti Dohaa ja siitä eteenpäin Kathmanduun. Koska reissusta olisi taas tarkoitus päivitellä blogia pitkästä aikaa, ajattelin näin ennen matkaa hieman reflektoida kevään ja kesän tapahtumia, joista en ole tänne ehtinyt aikaisemmin kirjoittaa.

Palataan ajassa muutama kuukausi takaisinpäin, viimeisimpään blogipostaukseen... Maalis-huhtikuussa väänsin opinnäytetyötäni, jonka sain kuin sainkin palautettua aikataulun mukaisesti, vaikka työn tekemiseen olin varannut vain kuukauden aikaa. Työ oli toiminnallinen ja sen aiheena oli liiketoimintasuunnitelman teko aloittavalle yritykselle. Olin erittäin tyytyväinen lopputulokseen ja ennen kaikkea siihen, että onnistuin pitämään kiinni itse itselleni asettamastani aikataulutavoitteesta. Arvosanaksikin sain 4, joten paljoa tyytyväisempi en olisi voinut olla. Opparin taustatyötä varten teimme muuten päiväretken Tampereelle, jossa kävimme mainiossa Muumi-museossa ja Kissakahvila Purnauskiksessa.

Talvisia maisemia tutkimassa Fredin kanssa Mustikkamaalla.

Muumimuseo, Tampere

Kissakahvila Purnauskis, Tampere

"Oma kissakahvila" Kannelmäessä, äidin kissat Nando ja Vesseli sekä tietty Fredi.

Huhtikuussa kävimme myös Tallinnassa, myöskin päiväseltään ja myöskin osittain opinnäytetyön taustatutkimusmatkalla. Tallinnan Nurri-kissakahvilan lisäksi kävimme myös Viru-hotellin KGB-museossa, joka oli ihastuttava. Itse en edes tiennyt moisen olemassaolosta, mutta nyt siellä käyneenä voisin suositella sitä kaikille! Opaskierroksia oli niin suomeksi ja englanniksi, ja liput sai helposti varattua etukäteen Viru-hotellin verkkosivuilta.

Huhtikuun lopussa kelit alkoivat jo olemaan niin hyvät, että pyörän pystyi kaivamaan talvisäilöstä ja vappua vietettiin aurinkoisessa säässä. Harmi sinänsä, sillä minun vapun viettoni tapahtui Burger Kingin kassalla. Varsinaisena vappupäivänä (kun olimme suunnitelleet tietenkin piknikkiä Kaivarissa), olikin sitten perinteisen kylmä, sateinen ja sumuinen sää. Onneksi plan B:nä pääsimme liittymään äitini ja hänen ystäviensä seuraan vappu-brunssille Teurastamolle.

Pyöräilykauden avajaisten kunniaksi päätin myös ottaa Fredin mukaan ulkoilemaan, ja nopeasti kävi ilmi että se matkustaa mielellään pyörän korissa. Kevään aikana kävin Fredin kanssa ulkona monta kertaa viikossa, ja se rohkaistui silmissä. Nykyään se tykkää jo ulkoilusta, vaikka valjaiden pukemisesta se ei pahemmin perustakaan.

Toukokuussa alkoi kesä! Saimme nauttia ihan mielettömistä helteistä ja melkein päivittäisestä auringonpaisteesta. Enpä muista toista samanlaista toukokuuta... Yritimme toki ottaa kesäsäästä kaiken irti, ja kävimme pyöräretkillä lähialueilla. Arabiassa näimme ensimmäiset kirsikankukat, mikä olikin mukavaa koska varsinaisen Hanami-juhlan aikaan niitä ei enää ollut. Pihlajasaaressakin kävimme ja mittarissa oli ennennäkemättömät 28 astetta!

Kesäinen Espa

Allas Sea Poolin terassilla ensimmäisistä kesäpäivistä nauttimassa.

Katajanokka

Arabian sakura

Mustikkamaan rannalla

Roihuvuoren Hanami-juhla

Ainoat jäljellä olleet sakurat!

Iltapäivä Luukissa

Pihlajasaaren lautalla

15.5. kävimme ottamassa Hung-Yin kanssa kuuden kuukauden yhdessäolomme kunniaksi muiston yhteisestä ajastamme Suomessa: tatuoimme muumeista tutun kissan kummallekin vasempaan nilkkaan. Tatuointi symboloi samalla myös Frediä, johon olemme molemmat varsin kiintyneitä. Leimat kävimme hakemassa Jenniltä Kivun Kauneudesta, jolla olen jo vuosia käynyt ottamassa tatuointeja. Lämmin suositus!

Toukokuun lopulla Anna-Mari tuli Helsinkiin viikonlopuksi Ronin, Kasperin ja Ainon kanssa. Lyhyen visiitin vuoksi emme ehtineet tehdä paljoa, mutta kävimme lauantaina Tervasaaressa ja sunnuntai meni eläimiä bongaten Korkeasaaressa. Korkeasaaressakin oli hauskaa käydä pitkästä aikaa, sillä viimeksi olen ollut siellä teininä kun vielä harrastin valokuvausta.

31.5. juhlin syntymäpäiviäni ja täytin 28 vuotta. Olin koko pitkän talven haaveillut, että pääsisin syömään Caverna-nimiseen ravintolaan, jossa tarjoillaan muun muassa brasilialaisia churrasco-vartaita ja aasialaista teppanyakia. En oikeastaan edes tiennyt olisiko ravintola hyvä, mutta menimme sinne kuitenkin sillä muistoni Hollannin ajoilta churasco-vartaista saa veden edelleen herahtamaan kielelle. Eikä ravintola ollut lainkaan kehno! Syötävää vain oli jopa liikaa - ja ihan laidasta laitaan. Mielestämme konsepti olisi ollut toimivampi, jos ravintola keskittyisi vain sen vahvuuksiin, churrascoon, teppanyakiin ja mahtavaan jälkiruokabuffaan, johon kuului myös mikäpä muukaan kuin suklaaputous! Mikä ihana syntymäpäivä! Samalla juhlistin myös Burger Kingin taipaleeni päättymistä. Työpäaikan porukan kanssa kävimme vielä vikan työpäivän päätteeksi virkistäytymässä Escape Roomissa ja syömässä O'Learysissa. Siihen oli hyvä lopettaa minun burgerisatuni!

Kesäkuu korkattiin helteisissä tunnelmissa Kuusijärvellä, ystäpariskuntani Juulin ja Andreyn seurassa. Taobaosta viime keväänä ostamani yksisarvinenkin pääsi kastautumaan ensi kertaa tänä kesänä ja siitä saatiin kyllä taas revittyä huvia koko rahan edestä. Kesäinen sää ja helteet jatkuivat melkein koko kesäkuun, ja kuivuudestakin kärsittiin. Kahteen kuukauteen ei ole satanut juuri ollenkaan.

Kesäkuun alussa olin jälleen kaksi viikkoa töissä Sagalla huutokaupassa, jonka jälkeen alkoi virallisesti loma, kun valmistuin 15.6. tradenomiksi. Valmistumista juhlistettiin seremonialla koululla ja myöhemmin kotona perheen ja ystävien kesken.

Mango-passionhedelmä -britakakku

Sagan after sales

Heti valmistujaisten jälkeen maanantaina otimme auton allemme ja suuntasimme sen keulan kohti Savonlinnaa. Vietimme mökillä neljä päivää, ja sinä aikana ehdimme tutustua Savonlinnaan, käydä Punkaharjulla ja issikkaratsastuksella, vierailla metsämuseo-Lustossa, soudella ja hieman levätäkin. (Viime kesän Aurinkolaukka-videon voi käydä katsomassa täältä.)

Seurahuoneen muikkuterassi

Tyyni järvi varhain aamulla

Breakfast with view

Maailman suurin puukirkko Kerimäellä

Höyrylaiva S/S Punkaharju

Ilma oli hieman vilpoinen...

Olimme ihan varmoja että näimme kaksi saimaannorppaa, kallion vasemmassa reunassa...!

Peilityyni järvi ja yksisarvinen aamutuimaan

Punkaharju

Metsämuseo Lusto

Aurinkolaukan issikkatalli

Juhannusta vietimme Lemillä Anna-Marin ja Esan luona. Myös pojat olivat paikalla, joten vauhtia riitti. Juhannusaattona myrsky esti kokon sytyttämisen, mutta seuraavana päivänä se roihusi niin reippaasti, että hetken pelkäsimme jo mahdammeko kulottaa samalla puoli metsää... Loppu hyvin kaikki hyvin - saimme nauttia kauniista kokosta kauniin suomalaisen järvimaiseman äärellä, kera hyvän ruoan ja seuran. Mikäpä sen parempaa!

Anna-Marin uusin vauva Pipa

Lemiläisiä terapia-alpakoita

Viimeisen viikon Helsingissä olen kuluttanut lähinnä ystäviä tavaten ja tavaroita pakaten. Kämppänikin juuri sopivasti ennen poislähtöäni koki muodonmuutoksen ostettuani parvisängyn, jonka ansiosta pikku-yksiöni on nyt paljon tilavampi ja viihtyisämpi. No, mikäs siinä, odottaahan se täällä paluutani. Tällä kertaa tuntuukin varmaan erilaiselta palata pitkästä reissusta, kun voi palata omaan kotiin eikä mihinkään äidin nurkkiin. Vaikka odotan innolla reissua, odotan toisaalta myös innolla tulevaa syksyä ja sen tuomia haasteita, uhkia ja mahdollisuuksia. Haaveissa olisi, että pian paluun jälkeen onnistuisin löytämään kivan työpaikan, jossa viihtyisin.

Pride-kulkueeseen osallistui 100 000 ihmistä!

Oma koti kullan kallis!

Nyt lähdön hetkellä sää on sateinen ja kylmä. Onneksi, sillä se tekee lähdöstä helpompaa... Nepalissakin sataa, mutta ainakin siellä on 30 astetta lämmintä! Ei palele varpaat... Siispä heihei taas Helsinki, nähdään syyskuussa!