#TB: Singapore, helmikuu 2017

On vaikea käsittää, että ensimmäisestä Singaporen reissustani on jo neljä kuukautta aikaa. Aika on mennyt niin nopeasti, ja neljän kuukauden aikana olen ehtinyt käymään siellä jo toisenkin kerran. Ensimmäinen reissu ajoittui ajalle 2.-11. helmikuuta.

Ajatus Singaporeen lähdöstä heräsi melko nopeasti Sydneyyn saavuttuani. Toki paikka kiehtoi, koska vanhempani ovat 80-luvulla tehneet häämatkansa senaikaisesta Neuvostoliitosta Singaporeen ja äiti muistelee paikkaaa vieläkin lämmöllä, osittain siksi, että ennen Pekingistä lähtöä tutustuin singaporelaiseen Darraniin, jota halusin lähteä tapaamaan. Lisäksi Pekingistä tuttu Noora oli tulossa Singaporeen osana Aasian kiertomatkaansa 7. helmikuuta.

Australia oli kallis, ja tunsin oloni siellä varsin yksinäiseksi. Singaporessa odotti seuralainen ja ainakin ruoka olisi sen hintaista, että siihen olisi varaa. No, lopunviiimein rahaa tällä detourilla en onnistunut säästämään yhtään koska ostin lentoliput väärälle päivälle. Mutta sattuuhan näitä. Onneksi Darran oli sen verran herrasmies, että epätoivon hetkellä pelasti minut pinteestä ja osti minulle lentolipun oikealle päivälle ja pääsin matkaan.

Lentoni oli Sydneystä Kuala Lumpuriin ja sieltä vaihtolennolla Singaporeen. Matka oli pitkä, ja saavuttuani myöhään illalla olin aivan totaalikoomassa. Onneksi D oli lentokentällä vastassa ja vei minut taksikyydillä hostellilleni. Ensimmäiset yöt Singaporessa vietin hostellissa, sillä tieto matkastani oli tullut hieman yllättäen ja Darran asui Singaporessa olonsa aikana äitinsä luona. Hostellini sijaitsi Bugiksen lähellä Arab Streetillä, ihan Sultan-moskeijan kupeessa. Illalla en tosin jaksanut juuri muuta kuin raahautua sänkyyn - aikaerokin painoi. Hostelli oli Kiwi hostel ja se oli todella basic. "Huoneet" olivat vain jaettuja osioita yhdestä isosta (ja sokkeloisesta) makuusalista ja tilassa ei ollut ilmastointia vaan isot kattotuulettimet. No, kyllä siellä nyt pari yötä nukkui.

Kuala Lumpurissa check-in jonossa edessäni jonotti poika punaisessa
No Day But Today -paidassaan. Yay Rent!

Ensimmäinen päivä lähti käyntiin hieman takkuisesti, mutta kun lopulta pääsin vauhtiin, oli jo lounasaika. Näin D:n kanssa keskustassa ja menimme syömään ikoniseen Lau Pa Sat:iin. Sieltä löytyy kuutisenkymmentä eri katuravintolaa, josta voi tilata paikallisia ja aasialaisia herkkuja. Lounaan jälkeen lähti D takaisin töihin ja itse suuntasin Marina Bay:hin ihailemaan Singaporen silhuettia ja kuuluisaa Marina Bay Sandsia. Istuttuani rannassa tovin, lähdin vielä jalkasin Chinatowniin. Singaporessa kulkeminen on melko helppoa ja kaikkialle pääsee halutessaan kävellenkin, koska paikka on pieni ja kaikki on melko lähekkäin. Chinatownissa ristiin rastiin pyörittyäni päädyin ihailemaan Buddha Tooth Relic Templeä. Temppelin edestä eräs pappa bongasi minut haahuilemasta ja tuli juttelemaan. Hän kertoi olevansa temppelissä vapaaehtoisena ja kertoi, kuinka se vanhasta ulkonäöstään huolimatta on rakennettu vasta 2002. Temppelissä on neljä kerrosta, ja ylimmässä kerroksessa on kullasta valmistettu kaksimetrinen stupa, jossa itse Buddhan hammasta säilytetään. Temppelin rakentaminen oli maksanut 62 Singaporen dollaria. Tämän ottaen huomioon, ei temppeli ollut kovin ihmeellinen sisältä päin mutta käymisen arvoinen toki. Illalla kävimme vielä syömässä yhdessä D:n kanssa ja ihailimme kaupungin valoja.

Sultan Mosque

Bugis

Raffles Placen lähistöä

Matala rakennus etualalla: Lau Pa Sat.

Chinatown

Singapore on monikielinen:  varoitusteksti neljällä eri kielellä.

Buddha Tooth Relic Temple

Lauantaina aikaisin aamulla sain sanoa hyvästit hostellille jossa olin yöpynyt viimeiset kaksi yötä, ja suuntasin bussilla Darranin kotiin. Tarkoitus oli jättää suurin osa tavaroistani sinne, ja viikonlopuksi olimme ottaneet hotellihuoneen Ibis-hotellista. Lisäksi päivästä teki erikoisen se, että meidät oli kutsuttu Darranin ystävän häihin, jotka siis alkoivat jo kymmeneltä aamulla. Kirkosta ja uskonlahkosta en osannut varmasti sanoa, mutta melko uskovaista porukkaa paikalla oli. Välillä loimme D:n kanssa toisiimme hieman huvittuneita katseita kaikkein intensiivisimpien "praise the lord" -kohtien aikana... Häät olivat kokonaan englanniksi ja länsimaalaistyyppiset. Seremonian  jälkeen tarjoiltiin aivan mahtavaa ruokaa. Oli kiva tavata myös D:n kavereita, vaikka aika paljonhan heitä oli enkä varmasti muista enää kaikkia nimeltä. Kyseessä oli ensimmäiset häät sitten lapsuusvuosieni, joten olihan se kivaa päästä kokemaan sekin ihme aikuisiällä. Hääjuhlien jälkeen lähdimme D:n kodin kautta noutamaan tavarani ja tapasin D:n äidin siinä samalla. Suuntasimme sen jälkeen hotellillemme, joka oli kerrassaan ihana. Sijainti oli hieman syrjäinen, mutta hotellilla oli uima-allas joten mitäpä sitä voisi pieni ihminen muuta toivoa? Illalla käytiin vielä lähistöllä syömässä intialaista ruokaa ja illan parasta viihdettä olivat vihreät gekot, jotka kiipeilivät pitkin ravintolan seiniä. D:n mielestä niissä ei ollut mitään ihmeellistä...

Sunnuntai oli melko rento päivä ja kävelimme aamulla hautausmaalle D:n isän haudalle, joka oli kävelymatkan päässä hotellilta. Ulkona oli ihan älyttömän kuuma, mutta menimme silti lokoilemaan uima-altaalle hautausmaareissun jälkeen. Illalla kävimme vielä illastamassa D:n äidin ja siskon kanssa, ja sain luvan yöpyä lopun reissuni Darranin kotona. Äiti ei tuntunut ajatuksesta kovin innostuneelta, mutta siskon ansiosta hänet saatiin taivuteltua. Olihan se kivempi että saamme nukkua samassa paikassa, eikä tarvitse maksaa erikseen hostellista, jotka ei muuten ole Singaporessa halpoja!

Hotelliaamiainen

Mitä nää on?!

Bongaa lisko!

Hautausmaa, haudat oli siis pieniä luukkuja tuollaisissa rykelmissä.

Maanantaina D lähti takaisin töihin, ja itse lähdin aamiaisen, altaalla lokoilun ja check-outin jälkeen kaupungille. Suuntasin hotellin bussikuljetuksella Orchard Roadille ja kävelin pitkän matkaa helteessä ja kaikkine tavaroineni National Museumiin, jossa sitten vierähtikin pieni ikuisuus. Museo oli varmasti yksi mielenkiintoisimmista joissa olen koskaan ollut, ja opin siellä paljon Singaporen historiasta, josta olen ollut autuaan tietämätön. Usean tunnin museorupeaman jälkeen suuntasin vielä kaupoille, johon Orchard Road on ostoskatuna otollinen. Toiset pari tuntia (valehtelematta) vierähti Tokyu Handissa, jota en ole mistään löytänyt sitten Japanin reissun 2014. Tokyu Handissa myydään kaikkea ihanaa japaniroinaa maan ja taivaan välillä. Onneksi japsittyyppiset korkeat hinnat olivat hieman jarruttelemassa ostovimmaani. Illalla illallistin D:n kanssa japanilaisessa ravintolassa.

Mysteerikirja-automaatti

Drive-in -leffateatteri

Museon alakerrassa oli modernin taiteen installaatioita, joihin pääsi tutustumaan samalla pääsylipulla.

Orchard Road

Jäätelö-vohvelikala

Aivan ihana singaporelainen Elisa Litz -kenkäkauppa! Ketut lähti matkaan.

Nuoruusvuosien rakkaus Lontoosta!

Tiistai-aamun ensimmäinen ohjelma oli käydä Kiinan viisumikeskuksessa hakemassa Darranin valmis viisumi ja anoa Nooralle viisumia. Tapasimme siis Nooran viisumikeskuksessa. Noora haki viisumia harjoittelu-ajalleen, ja kieltämättä elimme hieman jännittäviä aikoja, sillä hänen hakemuksensa oli evätty aiemmin samalla reissulla Hongkongissa. Pienen vetkuttelun, tulostettujen sähköpostien, uusien passikuvien ja ostetun lentolipun jälkeen he suostuivat kuitenkin ottamaan Nooran paperit ja lupasivat hänelle vain 30 päivän viisumin. Siksi siis vaadittiin myös postumislippu maasta. No, parin päivän päästä viisumitoimistosta sitten kuitenkin soitettiin ja ihmeteltiin, miksi Nooralla oli lentolippu Hongkongiin 30 päivän päähän, kun hän oli anonut 6 kk viisumia... No, niinhän te itse käskitte tehdä! :D Loppu hyvin kaikki hyvin - Noora sai lopulta anomansa 6 kk ja se olikin onni onnettomuudessa, sillä pari viikkoa tämän jälkeen kyseinen viisumityyppi lakkautettiin lakimuutosten takia kokonaisuudessaan ja juuri siitä syystä en esimerkiksi itse voinut anoa sitä enää ollenkaan.

Viisumirumban jälkeen lähdin esittelemään Nooralle Singaporea sen verran, mitä siihen olin jo tähän mennessä ehtinyt tutustua. Kävimme Chinatownissa missä Nooran hostelli oli, ja Sri Mariamman temppelissä. Sieltä suuntasimme Orchard Roadille sushibuffet-lounaalle, jonka jälkeen lähdimme vielä pikaisesti tutustumaan Little Indiaan ja Arab Streetin kautta Bugikseen.

Kopilla (kahvilla) Nooran kanssa

Chinatown

Sri Mariamman Temple

Little India

Arab Street

To lah or not to lah...
Illalla minulla oli lainakeskustelu Nordean kanssa, sillä Australian reissun jälkeen rahatilanteeni oli hieman epätoivoinen ja päädyin nostamaan ensimmäistä kertaa elämässäni opintolainaa. Tässä vaiheessa pitää kyllä nostaa hattua Nordealle, koska tietenkin juuri puhelun alkaessa kaikki tekniikka petti ja netti ei toiminut, joten en päässyt läppärillä tekemään tarvittavaa tunnistautumista. Onneksi minulla oli mukana kaksi puhelinta, joten toisella onnistuin pääsemään tarvittaville sivuille samalla kun juttelin toisesta ystävällisen pankkivirkailijan kanssa Suomeen. Nordeasta soitettiin Singaporelaiseen numerooni ja he maksoivat koko 45 minuuttia kestäneen puhelun. Eikä virkailija edes hermostunut, vaikka jouduin säätämään netin ja laitteiden kanssa, eikä passin kuvankaan lähettäminen onnistunut multimediaviestillä ulkomailta, vaan jouduin lopulta lähettämään sen vaihtoehtoisia reittejä heidän salattujen järjestelmiensä kautta. 10 pistettä Nordealle! Olen ollut heidän asiakkaansa jo kohta 20 vuotta (siitä lähtien, kun muksuina kaverini kanssa löysimme kadulta pankkiryöstön saaliin - muovikassillisen rahaa - ja toimitimme sen Nordean (sen  aikaisen Meritan) konttoriin. Kiitokseksi pääsimme johtajan puheille ja meille avattiin tilit joihin oli talletettu varmaan joku sata markkaa... :D) ja tulen jatkossakin olemaan. Ja tämä ei ole nyt mitään sponsoroitua mainospuhetta vaan kehuja ihan suoraan sydämestä! Kiitos että pelastitte minut pinteestä! Lainarahatkin myönnettiin lopulta nopeasti, ja sain ne jo seuraavana päivänä. Köyhäinpäivät olivat ohi! Hurraa!

Keskiviikkona aamulla treffasin taas Nooraa ja kävimme Raffles Placessa aamiaisella. Yritimme käydä moikkaamassa Singaporen maamerkkiä, Merlion-patsasta, mutta se oli huoltotöiden takia suljettu. Jatkoimme matkaamme Asian Sivilizations Museumiin joka oli varsin tylsä, varsinkin National Museumin jälkeen. Sieltä pystyi kuitenkin lähettämään itselleen ilmaiseksi kortin vuoden päähän, mikä oli mielestäni kiva idea. Korttia odotellessa...! Lähdimme vielä metrolla käymään VivoCityssä, joka on valtava ostoskeskus lähellä Sentosan saarta. Sieltä löytyi pari ihan mieletöntä kauppaa, muun muassa Singapore-juttuihin erikoistunut liike mistä olisin ostanut ihan kaiken, jos raha ei olisi ollut esteenä. Tyydyin vain Singlish-oppikirjaan ja Lah-ma -kangaskassiin joka oli tämän reissun ehdottomasti paras ostos (ja ollut päivittäisessä käytössä siitä lähtien). Illalla suuntasin vielä Paya Lebariin tapaamaan Darrania ja sen kavereita, joiden kanssa syötiin illallista mukavassa italialaisessa ravintolassa.

Bongattiin pari otteria.

Singaporessa myytiin monessa karkkikaupassa Fazeria.

Singapore-kauppa VivoCityssä.

Matkalla metroasemalle alkoi sataa ihan kaatamalla. Singaporessa satoi usein ja kaatamalla, mutta kuuroina.

Zumba-tunti Paya Lebarin ostarin aulassa.

Torstaina oli tarkoitus käydä Gardens By the Bayssa, mutta sen sijaan kävimme Nooran kanssa tutustumassa paikalliseen sairaanhoitoon. Noora oli saanut jonkun vatsapöpön Aasian reissullaan, ja yritimme selvitellä sen aiheuttajaa, joka ei lopulta kuitenkaan selvinnyt. Ainakaan se ei ollut mitään vakavaa, onneksi! Kävimme syömässä kuuluisaa singaporelaista ruokaa, Bak Kut Teh:ia, joka on siis käytännöllisesti katsoen spare ribsejä keitossa. Näitä vaan ei edes oltu maustettu mitenkään, joten minun makuuni tämä ateria oli melko mauton.

Illalla meillä oli Date Night, ja käytiin D:n kanssa syömässä fancy-ravintolassa lobsteria, jota ehdottomasti halusin päästä maistamaan. En voi sanoa, että se olisi ollut hintansa (about 100 €) väärti, mutta ravintolan sijanti oli kupungin parhaita. Dinnerin jälkeen Noora liittyi vielä seuraamme ja menimme Metrion-patsaalle katsomaan valoshow'ta. Se oli suuri virhe, sillä valoshow olikin tarkoitus katsoa vastarannalta, Marina Bay Sandsin juurelta. Merlionilta katsottuna se oli aivan mitäänsanomaton. Harmin paikka! Esplanadella näytti kuitenkin olevan meininkejä joten suuntasimme sinne ja kiipesimme ylös katsomaan maisemia Esplanaden näköalatasanteelle, jonne on vapaa pääsy. Alas laskeuduttuamme pääsimme vielä nauttimaan ilmaiskonsertista. Mikä mukava ilta!

Kiinalainen nukketeatteri

Perjantai 10. helmikuuta oli Nooran ja Darranin viimeinen päivä Singaporessa. Käytiin Nooran kanssa vihdoin Gardens By the Bayssa, joka oli hieno. Tunnelmaa laski hieman se, että ulkona oli ihan syntisen kuuma. Noora halusi mennä Cloud Forest -nimiseen kasvihuoneeseen, joka oli melko hieno ja mikä parasta - siellä oli viileä. Ihan ehkä koko rahan edestä en tuntenut saavani vastinetta rahoilleni (sisäänpääsy muistaakseni 17 SGD paikkeilla), mutta tulipahan sekin nähtyä. Iltavalaistuksessa Gardens By the Bayn metalliset "ufopuut" olisivat varmaan hienoimmillaan, mutta valitettavasti ne jäi nyt tällä kertaa kokematta. Gardens By the Bayn jälkeen suunnattiin vielä vikaa kertaa Orchard Roadille ja metsästettiin hyvää sushilounaspaikkaa, mutta lopulta päädyttiin niin kalliiseen ravintolaan ettei oikein raaskittu syödä siellä mitään. Illalla kotoiltiin Darranin luona, ja yöllä D lähti lentokentälle ja itse jäin vielä nukkumaan.

Cloud forest

Legoista tehtyjä lihansyöjäkasveja

Marina Bay Sands -ostari

Jäätelö-voileipä, halpa herkku.

Vikana aamuna pakkasin kamat ja lähdin kohti Bugista, josta olin varannut hostellin viimeiseksi illaksi. Check-innin yhteydessä mieleni kuitenkin muuttui puhuttuani front deskin virkailijan kanssa, sillä metroja ei kuljekaan kentälle läpi yön ja joutuisin ottamaan yöllä taksin koska lentoni oli aikaisin aamulla. Ja taksikin maksaisi viikonlopun takia tuplat, joten hostellinpitäjä ehdotti että lähden kentälle viimeisellä metrolla ja yövyn siellä. Ja mikäpä siinä, Singaporen lentokenttähän on maailman hienoimpia! Hostellivarauksenikin peruminen onnistui hyvin ja sovimme, että maksan 5 SGD että saan säilyttää tavaroitani päivän ajan hostellilla ja saan käyttää heidän saniteettitilojaan. Hyvä diili!

Viimeisenä päivänäni Singaporessa lähdin tutustumaan Botanic Gardensiin, joka oli valtava. Siellä riitti näkemistä ja kiertelemistä useammaksi tunniksi, jonka jälkeen palasin bussilla Marina Squareen, josta nappasin takeaway-sushit joita menin napostelemaan Esplanaden kattoterassille.

Botanic gardensissa oli tällainen Evolution Garden, jota pitkin pystyi kävelemään eri aikakausien läpi,
alkaen aikojen alkusta.

National Orchid Garden

Varaani puskassa

Tästä lammesta oli aikoinaan löydetty krokotiili, ja se oli jouduttu tyhjentämään jotta krokotiili saatiin vangittua ja siirrettyä.

Illalla oli Chingay-festivaali, jonne halusin ostaa liput mutta ne maksoivat hunajaa. Halvimmat liput oli jo myyty loppuun, mutta päätin kuitenkin mennä katsomaan festivaalipaikkaa Singapore Flyer -maailanpyörän kupeessa. No, lopulta selvisikin että paraatia voi seurata ilmaiseksi, ainoastaan festivaalipaikalle josta paraati lähtee liikkelle, joutuu maksamaan pääsyliput. Koko paraatin kaikkine osineen näki kuitenkin todella hyvin ilmaisiltakin paikoilta, ja saavuin sen verran aikaisin että pääsin ihan eturiviin. Vieressäni isuneilla kahdella tytöllä kävi tuuri, kun joku ventovieras tuli tarjoamaan heille ylimääräisiä lippuja... Vähän se tietty harmitti kun itse istuin ihan siinä heidän vieressään ja jäin ilman lippuja. Paraatin alettua se ei kuitenkaan harmittanut enää ollenkaan, koska en tosiaan jäänyt mistään paitsi ja näin paikaltani paraatin koko komeudessaan. Chingay on jokavuotinen perinne Singaporessa ja Malesiassa, ja se on osana kiinalaisen uudenvuoden juhlintaa. Ihan mieletön loppu mahtavalle Singaporen reissulleni!

Illalla lähdin myöhäisellä metrolla lentokentälle ja vietin siellä yöni kuten suunnittelin. Löysin kentältä alueen, missä oli yöpymiseen tarkoitettuja makuutuoleja mutta ne oli kaikki varattuja joten nukuin lopulta lattialla. Kentällä oli niin kylmä, etten saanut juurikaan nukuttua. Lensin Singaporesta Kuala Lumpuriin, josta olin varannut yhdeksi yöksi hostellihuoneen "läheltä" lentokenttää. No, taksillahan sinnekin joutui kuitenkin menemään. Itse hostelli oli ihan ok, harmi vaan että check-inniä joutui odottamaan iltapäivään vaikka olisin halunnut päästä nukkumaan heti aamulla aikaisin saavuttuani. Onneksi aulassa oli sohvia missä sai lokoilla, ja sain jopa syödä aamiaista ilmaiseksi. Check-inin tehtyä en jaksanut liikkua mihinkään vaan menin vain nukkumaan pariksi tunniksi ja illalla kävin syömässä kivassa ravintolassa hyvää ruokaa. Malesia jäi siis minulta ihan totaalisesti näkemättä vaikka siellä päivän olinkin, mutta se ei toisaalta haitannut. Pitkän reissun päätteeksi oli kiva vain olla ja hiljentyä hetkeksi muistelemaan koko matkaa ja kaikkia kivoja kokemuksia. Varasin seuraavaksi aamuksi klo 4:00 lentokenttäkuljetuksen, joka kaikeksi ihmeekseni tuli ajallaan noutamaan minua. Pääsin kentälle hyvissä ajoin ja lento Shenzheniin lähti ajallaan.

Mac'n'cheese katkaravuilla. Nam!

Aivan mahtava japanilaisjälkkäri, paksu vohveli jossa oli voipala keskellä, kera jäätelön ja kermavaahdon...

Loppujen lopuksi päätös lähteä Singaporeen oli aivan oikea, vaikka muutos ei tuonutkaan ihan niin paljoa niitä toivottuja säästöjä, kuin olin ajatellut. Singapore oli matkakohteena todella kiva. Se oli ennen kaikkea siisti (tosin ei siellä ollutkaan kullattuja peililattioita katuina joita pystyisi nuolemaan, kuten ehkä odotin), näkemistä ja tekemistä riitti ja paikkana se on ennen kaikkea viehättävä. Vähän on semmoinen kutina, että siellä tulen ehkä tulevaisuudessakin viettämään jonkun verran aikaa... :)

Toisen kerran kävin Singaporessa toukokuun lopussa, siitä on tulossa oma postauksensa piakkoin.