Kuvapostaus: Joulu ja uusivuosi Taiwanissa

Taiwanin reissua olenkin jo hieman alustanut aikaisemmissa postauksissa (Maailman paras joululahja, Hyvää uuttavuotta!), joten sen kummemmin en taustoja rupea avaamaan. Matkan agenda oli 23.12.-1.2., joista 24.-27.12. vietin tien päällä matkaseuralaisteni kanssa. Pekingiin saavuin takaisin 2.1. ja viimeisen yön punkkasin Yantain lentokentällä keskellä ei mitään (ja melkein missasin paluulentoni, mutta siitä lisää myöhemmin...). Reissussa tuli nähtyä niin paljon luonnon kauneutta ja kivoja juttuja, että kuvia on taas luvassa hurja määrä. Jaoittelen postauksen sen mukaan, missä kaupungeissa ja paikoissa kävimme. Ehkä kuvatulvaa on siten helpompi seurata. Pitäisiköhän säätää joku laki, joka estää mua tekemästä tällaisia 1000 kuvan postauksia...?!? Vaikka kovasti yritin kyllä karsia jyvät akanoista! Maisemat vaan oli niin upeita, että yritin ne parhaani mukaan tallentaa.

23.12. Taipei
Alkuperäisen suunnitelmani sijaan vietinkin Taipeissa vain yhden illan, ja jouluaattona lähdimme uusien ystävieni kanssa kohti itärannikkoa. Saavuimme Xinin kanssa hostellille myöhään illalla, mutta lähdin silti vielä urheana ja väsyneenä (edellisenä yönä tuli nukuttua runsaat 3 h, kiitos Rosewoodin Ladie's nightin) tapaamaan erästä Suomessa asuvaa kiinalaista ystävääni, joka oli Taipeissa samaan aikaan. Kävimme Shilin Night Marketilla, mutta olo oli kuin zombiella joten ei siellä kauaa jaksanut kierrellä.

Laskeuduinko Marsiin vai Shandongilaiseen pikkukylään...?

24.12. Kavalan-viskitislaamo, Su'aon kylä, Taroko-kansallispuisto (Shakadang) ja Hualien
Roadtrippimme ensimmäinen pitstop oli Kavalan-viskitislaamo, jossa pääsimme tutustumaan koko tislausprosessiin ja lopuksi maistelemaan tuotoksia. Sieltä jatkoimme matkaa Su'aon piskuiseen kalastajakylään, missä tutustuimme temppeliin joka oli upea, ja söimme maukkaan meren elävien täytteisen lounaan paikallisessa ravintolassa. Matkamme jatkui kohti Tarokon kansallispuistoa, missä kävelimme joenuomaa Shakadang-traililla ja ihailimme pystysuoria vuoria rotkon pohjalta raksakypärät päässä. Illalla saavuimme Hualieniin, missä lähdimme vielä tutustumaan paikallisen Night marketin antiin.

Muovimukeista tehty lumipalloukko
25.12. Hualien, Guangfu:n sokeritehdas, Kravun kääntöpiiri, Ruisui (Rare seed) -farmi, merenranta
Hualien oli aamutuimaan todella kaunis ja seesteinen! Lähdimme onneksemme uuden kuskin voimin (edellinen oli melkoinen formulakuski vuoristoteillä) nokka kohti Guangfuta, jossa oli vanha ja käytöstä poistettu, hyvin aavemainen sokeritehdas. Säät hellivät meitä ja joulupäivää olisi voinut kutsua jopa helteiseksi. Kävimme myös kravun kääntöpiirillä, ja yksi henkilökohtaisista kohokohdistani oli Rare seed  Farm, jossa näki paikallisia lypsylehmiä ja strutseja. Iltaa kohden matkasimme meren rantaan, jossa kohtasin yhden elämäni hienoimmista maisemista. Sanoinkuvaamatonta luonnonkauneutta! Illalla palasimme Hualieniin ja kävimme illallistamassa jouluaterian amerikkalaisessa grilliravintolassa nimeltä Salt Lick.

Paikallista mukulaa ujostutti...

Mietittiin, että onkohan kalojen pommittaminen joku yleinenkin ongelma tällä rannalla... :o

26.12. Taroko (vuoret), QingJing-farmi, Sun Moon Lake
Tapaninpäivä oli pyhitetty kauniille maisemille, joista nautimme Tarokon kansallispuistossa jälleen kerran. Ajelimme ylös vuoristotietä ja ylhäällä kiipesimme vielä jalan Hehuan-vuorelle. Vuorikiipeilyn päätteeksi kävimme pikaisesti QingJing-farmilla, jossa oli lampaita ja hevosia mutta ne eivät paljoa sytyttäneet. Matka jatkui vauhdikkaasti kohti Sun Moon Lakea, jonne ehdimme juuri sopivasti auringonlaskun aikaan. Järven rannalla oli kaunis temppeli, joka näytti upealta auringon laskiessa.

Me ja meidän kuski!

Lounas

Kuski tarjoilee kanaa... Xin syö riisiä...

Lampailla ei saanut ratsastaa... Voi pettymys!

sleepingchinese.com

Sun Moon Lake

Meidän biili ja kuski paraatipaikalla
27.12. Sun Moon Lake, Ci-en Pagoda, Taichung
Aamu alkoi aikaisin, koska lähdimme Keishan, Malinan ja Paulin kanssa katsomaan auringonnousua, joka tosin näytti hieman laimealta väärältä puolelta järveä. Aamiaisen jälkeen vuokrasimme pyörät, joilla tunnin verran ajelimme järven rantaa kunnes oli aika palata hostellille. Sieltä lähdimme Ci-en Pagodan kautta kohti Taichungia, josta jenkit jatkoivat matkaansa takaisin Taipeihin ja sieltä Pekingiin, kun taas minä ja Xin jäimme Taichungiin. Otimme kaupunkipyörät alle ja Taichungin haltuun, mikä oli todella hauskaa! Kävimme paikallisessa yliopistossa ja istuskelimme urheilukentän nurmikolla nauttien auringon viimeisistä säteistä ja maisemista. Sää Taichungissa oli todella tuulinen!

Uusi ystävämme Hyena the doge

Maisemat aamupalalla

Back in the city! Taichung

Mielenkiintoiset suojatiet... Ei uskallettu mennä tosta keskeltä...

Eläinkaupan puppy

Iltapalaa parilla eurolla... <3_<3
28.12. Taichung
Xin lähti aamulla Etelä-Taiwaniin ja itse jäin vielä toiseksi päiväksi sateiseen Taichungiin. Päivä meni suurimmaksi osaksi sisällä, rankasta reissusta palautuen. Päivällä lähdin käymään National Museum of Natural Sciencessä, joka oli ihan kiva muttei tarjonnut mitään uutta ja mullistavaa. Parhaiten mieleen jäivät robo-dino (video instassa) ja täytetyt eläimet luonnollisissa elinympäristöissään. Paluumatkalla söin herkullisen japanilaisen aterian pilkkahintaan.

Terkkuja Peksuun

Tutut pollet Xi'anista

Kiinalainen apteekki-vahanukke-hässäkkä

Nykyajan fossiilit... Ugh.
Tyypillinen korttelitemppeli

Eye Clinic, eli entinen silmäklinikka, nykyinen ylihinnoiteltu herkkupuoti.

29.12.-1.12. Taipei
Taichungista Taipeihin matkasin vanhalla junanrotiskolla. Matka kesti noin kaksi ja puoli tuntia. Tuntui tosi kivalta palata Taipeihin, ja iloa tuotti myös erittäin upea hostelli Space Inn, joka oli vasta avattu. Koko hostelli oli sisustettu avaruusteemalla, ja jopa hostellin työntekijät olivat pukeutuneet asiaankuuluvasti avaruushaalareihin. Sijaintikin oli täysi kymppi, ihan Taipei101:n kupeessa. Ensimmäisenä päivänä kuljeskelin Taipei101-pilvenpiirtäjän ympäristössä ja läheisellä night marketillani Linjiang Streetillä. Toisena päivänä vuokrasin taas pyörän ja pyöräilin länteen, matkan varrella tutustuen Sun Yat-senin ja Chiang Kai-Shekin muistomerkkeihin, Ximenin shoppailualueeseen ja Lungshan-temppeliin.
Kolmas päivä kului National Palace Museumissa, joka oli vähän hukkareissu, mutta tulipahan käytyä. Museon päänähtävyys oli kaalin muotoinen jadekivi, jonka nähdäkseen ihmiset (itseni mukaan lukien) olivat valmiita jonottamaan puolisen tuntia (not worth it!). Pyörin vielä Shilin-kaupunginosassa ja kuljeksin night marketin katuja, jotka olivat tyhjillään päiväsaikaan. Illalla Xin saapui ilokseni Taipeihin ja juhlimme vuoden vaihtumista yhdessä Taipei City Hallin edessä, mistä oli hyvät näkymät Taipei101-tornin ilotulituksiin (jotka olivat hienoinen pettymys). Seurasimme myös City Hallin ilmaiskonserttia, jossa esiintyi monta Ö-luokan kiinalaisartistia.
Vikana päivänä nautin vain 28 asteen helteestä ja lähdin Sun Yat-senin muistomerkin viereiseen Zhongshan Parkiin lokoilemaan nurmikolle, ottamaan aurinkoa. Paikalliset kuljeksivat toppatakeissaan ja uggseissaan ja katsoivat minua shortseissani vähän kieroon, mutta väliäkös tuolla. Kävelin vielä Taipei101:n ympäristössä ostoskatuja ja yritin metsästää lounaspaikkaa, jossa voisin maksaa kortilla, mutten löytänyt yhtään! Käteinen oli lopussa, ja säästelin viimeisiä roposiani lentokenttäbussiin, jossa sitten lopulta olisikin voinut maksaa kortilla... Huoh! Nälkäisenä saavuin kentälle viime tipassa, mutta ehdin lennolle hyvin. Vaihto oli Shangdong-provinssin Yantaissa, jossa jouduin viettämään 9 tuntia saastepilvien keskellä. Nukuin kentällä enkä laittanut herätyskelloa, koska olin varma etten saisi nukuttua yhtään... Kuinka sitten kävikään? Ihmeen kaupalla heräsin 20 minuuttia ennen check-in:in sulkeutumista ja sain laukun chekattua ruumaan minuuttia ennen tiskin sulkeutumista... No, siitäkin selvittiin ja Pekingiin pääsin suunnitellussa aikataulussa. Toisin kävi Xin:ille, joka seuraavana päivänä ei saasteiden takia päässyt laskeutumaan Yantaihin ja joutui lentämään Shanghain kautta, ja ostamaan uudet lennot. Ei kiva!

Matkaevästä <3

Uudenvuodenaaton konsertin kenraaliharjoitukset... Eturiviin ei ollut tunkua :D

Linjiang Streetin temppeli

Koirille asusteita joka lähtöön (näitä myös näki melkein joka koira-paralla päällä...)

Night marketin herkkuja: cheese chicken

Sun Yat-sen Memorial

Chiang Kai-Shek Memorial

"Ethics, democracy, science"

Skootterit rivissä. Tällaista järjestelmällisyyttä näki joka paikassa! Oispa mantereenkin puolella...

Ximen

Modern Toilet

Käsienpesu"allas"

Selfie-patsas Kiinan tyyliin...

Lungshan-temppeli

Bopiliao Old Street

"Take me home"

Puppy puppy-ostoksilla

Jonotusta Palace Museumissa katsomaan kaalinpäätä.

THE kaali

Vuoden viimeinen päivä ja musta kissa ylittää tien... Mitä tästä voi päätellä?

Shilin

Puussa vilisti orava

Vuoden ensimmäisen päivän kukkaloistoa

Linjiang Street. Heihei, Taipei!

Köh köh... Näkymä Yantain kentällä aamulla.
Mietteitä Taiwanista ja reissusta
Taiwan oli kaiken kaikkiaan ihan huikea paikka, ja sai erityisen paikan sydämessäni. Pidin siitä, että Taiwanissa puhuttiin mandariininkiinaa ja kiinalainen kulttuuri oli kaikkialla läsnä, silti se oli moderni ja länsimaalaisempi kuin Manner-Kiina. Taiwanissa on paljon upeita temppeleitä ja uskonto on iso osa taiwanilaista elämää. Vuoret siintävät kaikkialla horisontissa ja meri on lähellä. Taiwanilaiset ihmiset ovat todella ystävällisiä ja mukavia, hymyilevät kadulla ja osaavat käyttäytyä julkisilla paikoilla. Yleinen elämäntahti on hitaampaa ja rennompaa kuin Kiinan suurkaupungeissa. Ihmiset vaikuttavat oikeasti onnellisemmilta! Hintataso oli Manner-Kiinan kanssa samaa luokkaa, mutta kortilla ei voinut maksaa melkein missään. Käteistä kannattaa siis varata mukaan. Ruokaa Taiwanista sai ihan joka lähtöön, etenkin Night Marketeilta, joissa tarjonta oli todella laajaa. Hinnallakaan ei useimpia herkkuja oltu pilattu... Päiväsaikaan ruokapaikkaa oli vaikea löytää, koska melko monissa ravintoloissa oli "siesta" n. klo 15-17:30 välillä.

Kaupungeissa pystyi helposti liikkumaan julkisilla tai kaupunkipyörillä, joita sai vuokrata erittäin huokeaan hintaan. Vuokraus tapahtui luotto- tai debit-kortilla automaateissa, jotka tosin velottivat 60 € katevarauksen muutamaksi päiväksi. Vuokraushinta oli kuitenkin todella halpa, TWD 10 per 30 min, eli euroissa 30 senttiä. Vuokraus- ja palautuspisteitä oli ympäri kaupunkia, joten pyörily oli vaivatonta ja helppoa. Liikenne Taiwanissa oli melko siedettävää ja liikenteessä noudatettiin sääntöjä ja etenkin liikennevaloja (myös jalankulkijat!). Eniten ärsyttivät skootterit jotka kaahailivat kuin hullut. Taiwanissa tajusin, että Pekingissä hyvää on se, ettei täällä ole lainkaan tavallisia bensakäyttöisiä skoottereita vaan pelkästään sähköskoottereita (en ollut aiemmin kiinnittänyt siihen huomiota). Taiwanissa skootterit olivat erittäin meluisia ja niistä tuli paljon pakokaasuja. Ilma oli muuten koko ajan kirkas ja puhdas, Kiinan saasteista ei ollut tietoakaan! Vuorilla sai nauttia luonnon rauhasta ja tuoksusta, eikä ihmisiäkään parveillut ympärillä samaan tapaan kuin kiinalaisissa matkakohteissa.

Voin suositella Taiwania kaikille erittäin lämpimästi matkakohteena! Kannattaa myös suunnata pois Taipeista ja käydä muuallakin. Välimatkat ovat suhteellisen lyhyitä ja esim. opiskelijat voivat matkustaa junilla lähes ilmaiseksi TR-passilla (sama kuin Japanin JR-pass).

Sen (nälkävuoden) pituinen se!