Alkoholituristit Tallinnassa

Hyvä ystäväni Johanna saapui ilokseni Hollannista Suomeen kesälomalla poikaystävänsä Joerin kanssa. Johannan tunnen jo lukioajoilta ja Hollannissa asuimme yhtä aikaa. Itse asiassa Johannan ja Joerin kautta tutustuin minäkin hollantilaiseen exääni, joka siis on Joerin serkku. Olen siis viettänyt aikoinaan paljonkin aikaa Johannan ja Joerin sekä Joerin perheen ja suvun kanssa, joten he ovat minulle läheisiä. Siksipä olinkin iloinen, että pääsisin tapaamaan heitä pitkästä aikaa, sillä viime kerrasta oli ehtinyt vierähtää jo pari vuotta.

Suomen hieman viileistä keleistä johtuen Johanna ja Joeri saivat ideaksi lähteä nauttimaan etelän lämmöstä, ja kutsuivat minutkin mukaan. Niinpä siis lähdimme viime perjantaina päiväristeilylle Tallinnaan. Innostuin ajatuksesta, koska viime kerralla olen Tallinnassa itse käynyt tämän edellä mainitsemani exän kanssa, muistaakseni vuonna 2008. Aikakin oli jo suunnata nokka kohti etelänaapuria!

Varasimme laivaliput Viking Linelle ja edestakainen matka maksoi huimat 15 € per naama. Lauttamatka kesti 2 h ja harmiksemme laivalla ei ollut ollenkaan kantta, jonne olisi päässyt nauttimaan ihanasta ja aurinkoisesta ilmasta. Piti tyytyä kuvaamiseen likaisten ikkunalasien läpi... Maisemat olisivat kyllä olleet ikuistamisen arvoisia.

Perillä laukkasimme tietenkin heti vanhaan kaupunkiin ja Olde Hansaan, jossa Joeri halusi juoda oluet. Olde Hansasta saa ehkä maailman parasta (hunaja)olutta, joka on todella tuon 15 € lauttamatkan arvoinen. Nautimme oluet terassilla kera mahtavien maistelulautasten. Aloitimme kalalautasella joka oli niin hyvä, että päätimme tilata sen lisäksi vielä toisen maistelulautasen, jossa oli lihaa ja maksapateeta. Kalalautanen vei näistä kahdesta kyllä voiton!

Oluiden jälkeen Joeri jäi vielä toiselle kierrokselle, ja me Johannan kanssa kävimme nopeasti kiertämässä kaupungin kujia. Olisin mielelläni kiertänyt vanhassakaupungissa enemmänkin ja vieraillut viehättävissä puodeissa ja kahviloissa, joita oli joka lähtöön. Sille ei vaan valitettavasti jäänyt aikaa... Olimme sopineet, että kävisimme syömässä eräässä ravintolassa missä Johanna ja Joeri olivat aikanaan käyneet, mutta se vaikutti niin ankealta että otimme sieltä hatkat ja lopulta palasimme Olde Hansaan, jossa iloksemme alkoi myös keskiaikainen musiikkishow. Gezellig - kuten hollantilaiset sanoisivat (sana, jota ei voi kääntää, mutta joka kutakuinkin tarkoittaa viehättävää tai kotoisaa)!

Aikamme Tallinnassa läheni loppuaan ja jouduimme raskain sydämin palaamaan takaisin satamaan. 5 tuntia maissa ei riittänyt alkuunsakaan! Ensi kerralla majoittua hotellissa, kun tulee Tallinnaan. Ehtisi ehkä tekemään muutakin kuin istumaan terassilla ja juomaan kaljaa... Sitä kun ei voikaan Suomessa tehdä... ;)

Kaltaistemme alkoturistien ensimmäinen pitstop: Bar First! (No ei sentään menty...)

Maata näkyvissä!

Riksoja oli koko kaupunki tulvillaan. Ensi kerralla pitää testata.

Ennen laivan lähtöä pikavisiitti alkoturistien mekkaan: Super-Alkoon.

Tallinnan reissu oli kaikessa lyhytkäisyydessään ihan mahtava ja ikimuistoinen. Kiitos loistavalle matkaseuralle! Huomenna maanantaina lähden mökille josta jatkan kaverin luo maalle, Lemille. Saa nähdä, toteutuuko alkuperäinen suunnitelmamme road tripistä pohjoiseen... No, kävi miten kävi - kaverin kanssa on kuitenkin hauskaa viettää aikaa, oli sitten missä hyvänsä!

Off topic, mutta sainpa tässä muuten töitäkin! Hain ex tempore Burger Kingiin ja sinne minut otettiin. Tämä olkoot ensimmäinen askeleeni ravintola-alalla, kohti tulevaisuudensuunnitelmiani. Työpaikan löytyminen on yksi stressitekijä vähemmän... Nyt kun saisin vielä kämpän jostain, niin elämäni olisi täydellistä!

Helleaalto ilmeisesti lähestyy Suomea... Nauttikaahan kaikki näistä vähistä kesäpäivistä, jotka meille on siunattu! :)